Naar hoofdinhoud
Home/Forum/Artificial Intelligence/Wat denken jullie van de vibe-code rage?

Wat denken jullie van de vibe-code rage?

1 bericht · 4 weergaven
OP #115 juli 2026, 10:04
Ik vind het persoonlijk erg leuk en interessant wat we tegenwoordig allemaal met AI kunnen. Het gaat hard, en als developer zit ik met plezier op de eerste rij.

Maar naast de voordelen zie ik ook nadelen. En eerlijk gezegd wegen die nadelen in veel gevallen niet op tegen de voordelen. Ik ben benieuwd hoe jullie daarin staan, dus ik gooi mijn kant van het verhaal er even in.

Oneerlijke concurrentie

Wat me het meest tegenvalt, is hoeveel klanten (zelfs het MKB) kiezen voor een "ik lever vakwerk"-leus met een portfolio dat volledig door AI in elkaar is gezet.

Ja, misschien ziet het er op het eerste gezicht leuk uit, en ja, de prijs die zo'n vibe-coder vraagt ligt een stuk lager. Maar achter de schermen is de kwaliteit vaak om te huilen.

De ene na de andere "professional" komt onder een steen vandaan en blijkt ineens de website van de eeuw te kunnen bouwen voor een schijntje. Dit terwijl veel van ons er jaren over hebben gedaan. Meerdere talen leren, en als je een taal beheerst, moet je hem ook nog echt  diepgaand begrijpen om geoptimaliseerde en toekomstbestendige code te schrijven.

Daarbovenop moet je tien stappen vooruit kunnen denken. Wat als het verkeer verdubbelt? Wat willen we over drie jaar met dit platform kunnen? Architectuur is cruciaal, zeker in grotere projecten, en juist dat mist een gegenereerd projectje meestal volledig.

Ik hoor het regelmatig: "Waarom vraag jij 50k voor een webwinkel op maat terwijl Pietje er 5k voor rekent?" Mijn antwoord is altijd hetzelfde, even kort door de bocht: je betaalt voor kennis en kwaliteit.

Toch kiest een klant vaak voor de laagste prijs. Daar is niets mis mee, dat is een keuze. Maar in negen van de tien gevallen zie ik ze een jaar of wat later alsnog terugkomen om het goed te laten bouwen. Twee keer betalen dus, en de eerste keer had gewoon weggegooid geld kunnen zijn.

Lage kwaliteit projecten

Daarnaast zie ik steeds meer mensen zichzelf profileren als "professioneel ontwikkelaar". Ze beloven je van A tot Z te helpen. Maar kijk vervolgens naar hun eigen website, en een nieuw pak A4 is niet genoeg om alle fouten en gemiste kansen op te sommen.

Als je eigen etalage al rammelt, waarom zou een klant je dan zijn belangrijkste digitale bezit toevertrouwen?

Valse beloftes

Ze laten screenshots zien van Google Search Console (uiteraard zonder domeinnaam) waarop ze binnen een paar maanden duizenden kliks binnenhalen op een gloednieuw project.

Ja, AI helpt zeker met SEO, GEO, AEO, LEO en SXE. Maar je hebt nog steeds een hoop kennis nodig van al die onderdelen. AI op zichzelf is geen wondermiddel waarmee je iemand gouden bergen kunt beloven. Wie dat wel doet, verkoopt vooral lucht.

Code van lage kwaliteit

Als ik in een project van iemand anders duik, of er een overneem, valt het me op dat de code (niet altijd, maar wel vaak) behoorlijk inefficiënt in elkaar zit. Het verschil tussen een loop en een reduce lijkt klein, maar op een groot en compleet project maakt het het verschil tussen een 7 en een 10.

Codeblokken die tientallen keren worden herhaald. Duizenden regels die helemaal niet nodig zijn om precies hetzelfde resultaat te bereiken. Overduidelijk AI, of iemand die nog aan het leren is. Met dat laatste is trouwens niets mis, leren hoort erbij, zolang je maar niet doet alsof je al klaar bent.

En gaat er dan iets kapot, dan zitten ze uren te zweten achter hun scherm en smeken ze AI om alsjeblieft te stoppen met nieuwe fouten maken en die ene bug op te lossen. Zonder te begrijpen wat er onder de motorkap gebeurt, blijf je in die vicieuze cirkel hangen.

Oneerlijk profileren

Zoals ik al aankaartte: het vals profileren van jezelf. Roepen dat je een expert bent met jaren ervaring, professioneel in design, front-end, back-end, marketing, SEO, SEA, AI en noem maar op.

Wat je dan doet, is in mijn ogen gewoon liegen tegen potentiële klanten. En het gevolg raakt ons allemaal: klanten verliezen hun vertrouwen in developers en wijken uit naar een grote agency, waar het werk lang niet altijd beter is dan bij een gemiddelde medior.

Daar betalen ze vervolgens veel te veel voor, want zo'n organisatie moet natuurlijk scrummen. Teamoverleg, een product owner, een scrum master, twee tot vier developers per project. Aan het einde van de rit betaalt die klant zomaar 40% meer dan nodig was, terwijl de kwaliteit die kosten lang niet altijd verantwoordt. Een organisatie wil immers zo snel mogelijk zo veel mogelijk leveren.

Mijn mening

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een groot voorstander van AI en automatisering. Developers moeten meebewegen en meegroeien, anders sta je straks stil.

Het grote verschil met de nieuwe generatie vibe-coders is alleen dit: wij begrijpen alles van A tot Z. Wij kunnen toekomstgericht denken en bouwen, en we weten waaróm we een keuze maken, niet alleen dát het werkt.

AI is in mijn optiek nog niet op dat punt, hoe mooi je je instructie ook schrijft. Maar AI is wél op het punt dat het ons werk enorm kan versnellen. Voor mij is het dus geen vervanger, maar een enorm krachtig gereedschap in de handen van iemand die weet wat hij doet.

En jullie?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierin staan:

• Merken jullie deze "race naar de bodem" in prijs ook, en hoe ga je ermee om richting klanten?
  • Hoe leg je aan een klant uit waarom kwaliteit en architectuur geld kosten, zonder te klinken als een dure zeur?
  • En de eerlijke vraag: waar gebruiken jullie AI zelf vol overtuiging voor, en waar houden jullie juist bewust de handen aan het stuur?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tegengeluiden.
Reageer op dit topic

Log in om te reageren

Je hebt een account nodig om te reageren. Registreren is gratis.

Online:
Akira