Naar hoofdinhoud
Home/Forum/Linkbuilding/Wat betaal je nu voor een gastartikel op een DR 30-site?

Wat betaal je nu voor een gastartikel op een DR 30-site?

4 berichten · 47 weergaven
OP #111 augustus 2026, 09:14

Ik ben bezig met een linkbuilding-campagne voor een klant in de zakelijke dienstverlening en loop steeds tegen dezelfde vraag aan: wat is nu een reeele prijs voor een gastartikel? Ik krijg offertes binnen die varieren van 80 euro tot ruim 400 euro voor sites die op papier vergelijkbaar zijn (DR rond de 30, een paar duizend bezoekers per maand).

Wat ik lastig vind, is dat de prijs vaak weinig lijkt te zeggen over de kwaliteit. Sommige goedkope plaatsingen staan op sites met echte redactionele content, terwijl duurdere aanbieders soms gewoon een linkfarm blijken zodra je even doorklikt.

Hoe bepalen jullie of een prijs klopt? Kijken jullie puur naar DR, of wegen verkeer, de relevantie van de niche en of de link dofollow is zwaarder mee? En wat betaal je zelf op dit moment voor een plaatsing op een site rond DR 30?

Deel gerust je richtprijzen (mag anoniem), dan krijgen we met zijn allen een eerlijker beeld van de markt.

#211 augustus 2026, 11:02

Ik zit meestal rond de 150 voor DR30, maar echt alleen als er ook verkeer op zit. Alles onder de 100 bleek bij mij achteraf bijna altijd een linkfarm.

#311 augustus 2026, 13:40

Goede vraag, en je onderbuikgevoel klopt: de prijs zegt op zichzelf weinig. Wat wij in de praktijk zien, is dat de vraagprijs vooral meebeweegt met de Domain Rating, maar dat de spreiding binnen dezelfde DR-band enorm is. Twee sites met DR 30 kunnen zomaar 160 versus 350 euro vragen, terwijl de ene meer echt verkeer en redactionele kwaliteit heeft dan de andere.

Ik zou daarom niet op DR alleen sturen. Kijk naar geverifieerd verkeer, of de niche echt aansluit, of de link dofollow is en of de site niet volstaat met gesponsorde artikelen. Een relevante link op een kleinere, echte site is vaak meer waard dan een dure plaatsing op een uitgewoonde autoriteitssite.

Als richtlijn voor DR 30: ergens tussen de 150 en 250 euro is in de Nederlandse markt normaal. Betaal je meer, dan mag je stevige onderbouwing verwachten (verkeer, relevantie), en zit je er ver onder, wees dan extra kritisch op de kwaliteit.

N
NIB
Lid
#412 augustus 2026, 08:30

Eerlijk gezegd kijk ik nauwelijks meer naar DR. Of het artikel geindexeerd wordt en of de niche klopt zegt me veel meer. Heb links van DR40 gehad die letterlijk niks deden.

Reageer op dit topic

Log in om te reageren

Je hebt een account nodig om te reageren. Registreren is gratis.

Online:
Fabian