Naar hoofdinhoud
Home/Forum/Ondernemen algemeen/Wat is een normaal uurtarief voor freelancers in 2026?

Wat is een normaal uurtarief voor freelancers in 2026?

4 berichten · 72 weergaven
OP #112 augustus 2026, 20:10

Ik zit met de vraag of mijn uurtarief nog marktconform is. Ik doe voornamelijk SEO en wat webdevelopment, werk zo'n vijf jaar als zzp'er, en heb mijn tarief de laatste twee jaar niet meer aangepast.

Het lastige is dat niemand er echt open over is. Op verjaardagen hoor je de wildste bedragen, maar in de praktijk weet je nooit of iemand dat tarief ook echt factureert of alleen op papier.

Daarom deze (anonieme) peiling: wat reken jij per uur, in welk vakgebied, en hoeveel jaar ervaring heb je? En minstens zo interessant: reken je uberhaupt nog per uur, of ben je overgestapt op vaste prijzen of maandbedragen?

Ik hoop dat we zo een realistischer beeld krijgen dan het onderbuikgevoel waar de meesten van ons op varen.

#212 augustus 2026, 21:40

75 per uur, SEO, jaar of zes bezig. Merk wel dat nieuwe klanten steeds vaker even slikken bij dat bedrag, dus of ik zit te hoog of de markt verandert.

#313 augustus 2026, 08:22

Goed dat je dit openbreekt, want de geheimzinnigheid rond tarieven werkt vooral in het nadeel van de freelancer. Wat ik terugzie: veel mensen die al jaren hetzelfde tarief rekenen, zitten inmiddels onder de markt zonder het door te hebben.

Los van het exacte getal: probeer weg te komen van puur een uurtarief. Zodra je waarde levert (meer omzet, betere vindbaarheid), is een vaste prijs of een maandbedrag vaak eerlijker voor beide kanten en beter voor jouw marge. Je wordt dan niet afgerekend op hoe snel je bent.

Voor de peiling doe ik mee: reken vooral terug vanuit wat je per jaar wilt overhouden, inclusief niet-declarabele uren, verzekeringen en pensioen. Veel mensen rekenen zichzelf arm omdat ze alleen naar het uurtarief kijken en niet naar het aantal factureerbare uren dat echt overblijft.

#413 augustus 2026, 14:03

Ben van uur naar vaste projectprijzen gegaan en dat was voor mij echt de beste zet. Geen gezeur meer over uurtjes en op de snelle klussen verdien ik gewoon meer.

Reageer op dit topic

Log in om te reageren

Je hebt een account nodig om te reageren. Registreren is gratis.

Online:
Fabian