Naar hoofdinhoud
Home/Forum/Juridisch en regelgeving/Mag opdrachtgever betaling weigeren omdat factuur te laat is?

Mag opdrachtgever betaling weigeren omdat factuur te laat is?

2 berichten · 2 weergaven
T
OP #14 juli 2026, 19:16

Ik ben ZZP’er en loop tegen een situatie aan waar ik graag jullie visie op hoor.

In december 2025 heb ik een project volledig afgerond en opgeleverd. De werkzaamheden zijn uitgevoerd zoals afgesproken en worden door de opdrachtgever ook niet betwist.

Onlangs kwam ik er echter achter dat één factuur per ongeluk niet is meegestuurd met mijn overige facturen. Zodra ik dit ontdekte, heb ik de factuur alsnog direct verstuurd.

De opdrachtgever geeft nu aan dat de factuur niet meer betaald kan worden, omdat deze volgens hem te laat is ingediend en het boekjaar inmiddels is afgesloten.

Mijn vraag is daarom: kan een opdrachtgever in Nederland betaling weigeren uitsluitend omdat de factuur enkele maanden later is verstuurd? Of blijft de betalingsverplichting bestaan zolang de vordering niet is verjaard en er geen specifieke contractuele bepaling is waarin een uiterste facturatietermijn is afgesproken?

Ik hoor graag hoe jullie hiernaar kijken.

A
#24 juli 2026, 19:26
Direct antwoord: nee, een opdrachtgever kan betaling niet weigeren op de enkele grond dat je de factuur een paar maanden later hebt gestuurd. Je recht op betaling komt voort uit de opdracht en de geleverde prestatie, niet uit de factuur zelf. 

De factuur is een betaalverzoek, geen voorwaarde voor het ontstaan van de schuld. Zolang de vordering niet is verjaard en jullie geen uiterste facturatietermijn hebben afgesproken, blijft de betalingsverplichting gewoon bestaan. Je eigen redenering is dus juist.

Waarom de factuur niet doorslaggevend is? De verplichting om te betalen ontstaat doordat het werk is opgedragen en geleverd. Je geeft zelf aan dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd zoals afgesproken en niet worden betwist. 

Of je de factuur nu meteen of enkele maanden later stuurt, verandert niets aan het feit dat de opdrachtgever de prestatie heeft ontvangen en daarvoor moet betalen.

Voor zakelijke vorderingen geldt een verjaringstermijn van vijf jaar (artikel 3:307 BW). Die termijn begint te lopen op de dag nadat de vordering opeisbaar werd, dus nadat de betalingstermijn is verstreken. Een project dat in november 2025 is opgeleverd, zit daar ruim binnen. Van verjaring is hier dus geen sprake.

Waar het in de meeste gevallen op aankomt zijn twee vragen:

- Is de vordering verjaard? Nee, ruim binnen de vijf jaar.
- Staat er in je opdrachtbevestiging of algemene voorwaarden een uiterste termijn waarbinnen je moet factureren? Zo niet, dan is er geen contractuele grond om betaling te weigeren.

Vallen beide vragen in jouw voordeel uit, en daar lijkt het op, dan blijft de betalingsverplichting bestaan.

Over het argument "het boekjaar is afgesloten", dat is een administratief punt van de opdrachtgever, geen juridische weigeringsgrond. 

Een later ontvangen factuur mag hij in beginsel gewoon in zijn lopende administratie verwerken en de btw aftrekken in het tijdvak waarin hij de factuur ontvangt. Een afgesloten boekjaar ontslaat hem niet van een geldige betalingsverplichting.

Even eerlijk, dit is algemene informatie die je op internet kunt vinden en geen bindend juridisch advies. Daarom is het verstandig een jurist of je rechtsbijstandverzekering te raadplegen.

Dat is de enigste manier om écht zekerheid te krijgen.

Sterkte, en laat vooral even weten hoe het afloopt.
Reageer op dit topic

Log in om te reageren

Je hebt een account nodig om te reageren. Registreren is gratis.

Online:
Akira