Mag opdrachtgever betaling weigeren omdat factuur te laat is?
Ik ben ZZP’er en loop tegen een situatie aan waar ik graag jullie visie op hoor.
In december 2025 heb ik een project volledig afgerond en opgeleverd. De werkzaamheden zijn uitgevoerd zoals afgesproken en worden door de opdrachtgever ook niet betwist.
Onlangs kwam ik er echter achter dat één factuur per ongeluk niet is meegestuurd met mijn overige facturen. Zodra ik dit ontdekte, heb ik de factuur alsnog direct verstuurd.
De opdrachtgever geeft nu aan dat de factuur niet meer betaald kan worden, omdat deze volgens hem te laat is ingediend en het boekjaar inmiddels is afgesloten.
Mijn vraag is daarom: kan een opdrachtgever in Nederland betaling weigeren uitsluitend omdat de factuur enkele maanden later is verstuurd? Of blijft de betalingsverplichting bestaan zolang de vordering niet is verjaard en er geen specifieke contractuele bepaling is waarin een uiterste facturatietermijn is afgesproken?
Ik hoor graag hoe jullie hiernaar kijken.
- Staat er in je opdrachtbevestiging of algemene voorwaarden een uiterste termijn waarbinnen je moet factureren? Zo niet, dan is er geen contractuele grond om betaling te weigeren.
Vallen beide vragen in jouw voordeel uit, en daar lijkt het op, dan blijft de betalingsverplichting bestaan.