Hoe begin ik met zoekmachineoptimalisatie voor mijn nieuwe site?
Ik ben recentelijk begonnen met een nieuwe website. Hij staat, ziet er goed uit ... maar daar krijg ik natuurlijk nog geen bezoekers mee.
Kan iemand mij vertellen wat een logisch stappenplan is om je website op orde te krijgen zodat het traffic begint aan te trekken?
Begin met de basis echt goed en zie SEO als een marathon, niet als een sprint. Het komt neer op drie dingen: zorg dat Google je site kan vinden, kan begrijpen waar hij over gaat, en hem gaat vertrouwen.
Als je die volgorde aanhoudt, bouw je iets dat blijft werken in plaats van trucjes die snel weer verdwijnen.
Start met zoekwoordonderzoek, want SEO begint bij begrijpen waar je publiek op zoekt. Bedenk welke vragen en problemen jouw klanten hebben en welke woorden zij daarvoor gebruiken.
Let vooral op de zoekintentie: wil iemand informatie, wil hij vergelijken, of wil hij kopen? Kies om te beginnen bewust voor iets langere, specifiekere zoektermen, want daarop maak je als nieuwe site sneller kans dan op de allergrootste, meest concurrerende woorden.
Leg daarna het technische fundament. Zorg dat je site geindexeerd mag worden (geen per ongeluk geblokkeerde robots.txt of noindex), snel laadt, goed werkt op mobiel en op HTTPS draait.
Gebruik een logische, leesbare URL-structuur en zorg dat elke belangrijke pagina via links bereikbaar is. Maak een XML-sitemap aan zodat zoekmachines al je pagina's makkelijk terugvinden.
Koppel je site vervolgens aan Google Search Console (en Bing Webmaster Tools) en dien je sitemap daar in. Dit is jouw directe lijn met Google: je ziet welke pagina's zijn geindexeerd, op welke zoekwoorden je vertoond wordt en waar technische problemen zitten. Zonder deze stap werk je blind.
Optimaliseer daarna je pagina's een voor een. Geef elke pagina een unieke, pakkende titel (title tag) en een verleidelijke meta description met het belangrijkste zoekwoord erin.
Gebruik een duidelijke koppenstructuur (een H1, daaronder H2's) en plaats interne links tussen je eigen pagina's, zodat zowel bezoekers als Google de samenhang zien.
Vergeet afbeeldingen niet: beschrijvende bestandsnamen en alt-teksten helpen mee (image SEO is echt wel een ding).
De kern blijft je content. Schrijf volledige, echt nuttige pagina's die de vraag achter het zoekwoord compleet beantwoorden, in plaats van dunne teksten rond een los trefwoord.
Schrijf natuurlijk voor de lezer en behandel ook de logische vervolgvragen; daarmee bouw je gezag op rond je onderwerp. Kwaliteit en volledigheid wegen zwaarder dan hoe vaak je een zoekwoord herhaalt.
Werk tot slot langzaam aan autoriteit en links. Verwijzingen van andere, relevante en betrouwbare sites vertellen Google dat je te vertrouwen bent, maar bouw die eerlijk op via goede content, vermeldingen en samenwerkingen.
Blijf weg van gekochte of spammy links, want die schaden je uiteindelijk meer dan ze opleveren.
Heb geduld en blijf meten. Een nieuwe site heeft doorgaans enkele maanden nodig voordat SEO echt resultaat laat zien, dus verwacht niet meteen bovenaan te staan.
Volg je voortgang in Search Console, kijk welke pagina's beginnen te scoren en verbeter die verder. Blijf publiceren en bijschaven: SEO is onderhoud, geen eenmalige klus.
Handige tools die je kunnen helpen: