Groeistrategie voor jouw bedrijf
Hallo ondernemers,
Ik stel voor om deze thread te gebruiken om onze strategieën, ideeën en ervaringen met elkaar te delen. Je kunt hier ook vragen stellen of hulp vragen bij strategische vraagstukken. Ik denk graag met je mee.
Kort iets over mij:
Ik ben ondernemer en heb zeven jaar ervaring in verschillende sectoren. Bij elk bedrijf dat ik heb opgebouwd, begon ik met het ontwikkelen van een strategie.
In de loop der jaren heb ik verschillende methodes gebruikt om een bedrijfsstrategie te ontwikkelen. De MUDRI-methodologie sprak mij het meest aan. Daarom ben ik partner van MUDRI in de Benelux geworden.
Dit is het product waar ik mee werk:
https://www.mudri.nl/mijn-bedrijfsstrategie?utm_source=creativedeals&utm_content=str
Wat is een strategie?
Een strategie is meer dan alleen een lijst met doelen. Het is een duidelijke richting en een samenhangend plan dat antwoord geeft op vragen zoals:
Waar willen we naartoe?
Waarin willen we ons onderscheiden?
Welke keuzes moeten we maken?
Welke acties brengen ons dichter bij succes?
Een van mijn grootste fouten was dat ik doelen stelde die veel andere bedrijven ook hadden. Ik wilde bijvoorbeeld groeien, meer klanten aantrekken en groter worden. Daardoor was mijn strategie weinig onderscheidend.
Zelfs wanneer ik dacht dat mijn product uniek was, bleek het in de praktijk vaak niet duidelijk genoeg waarin het echt verschilde van andere producten op de markt.
De MUDRI-methodologie hielp mij om dieper na te denken over mijn bedrijf, mijn unieke positie en de keuzes die nodig zijn om mij daadwerkelijk te onderscheiden.
De wereld en de markt veranderen snel. Daarom is een strategie geen document dat je één keer maakt en vervolgens vergeet. Het is verstandig om je strategie regelmatig te herzien — bijvoorbeeld elke zes maanden — zodat je kunt evalueren wat werkt, wat is veranderd en waar nieuwe kansen liggen.