Naar hoofdinhoud
Home/Forum/Bedrijfsstrategie/Groeistrategie voor jouw bedrijf

Groeistrategie voor jouw bedrijf

2 berichten · 2 weergaven
OP #129 juli 2026, 17:40

Hallo ondernemers,

Ik stel voor om deze thread te gebruiken om onze strategieën, ideeën en ervaringen met elkaar te delen. Je kunt hier ook vragen stellen of hulp vragen bij strategische vraagstukken. Ik denk graag met je mee.

Kort iets over mij:

Ik ben ondernemer en heb zeven jaar ervaring in verschillende sectoren. Bij elk bedrijf dat ik heb opgebouwd, begon ik met het ontwikkelen van een strategie.

In de loop der jaren heb ik verschillende methodes gebruikt om een bedrijfsstrategie te ontwikkelen. De MUDRI-methodologie sprak mij het meest aan. Daarom ben ik partner van MUDRI in de Benelux geworden.

Dit is het product waar ik mee werk:
https://www.mudri.nl/mijn-bedrijfsstrategie?utm_source=creativedeals&utm_content=str

Wat is een strategie?

Een strategie is meer dan alleen een lijst met doelen. Het is een duidelijke richting en een samenhangend plan dat antwoord geeft op vragen zoals:

• Waar willen we naartoe?

• Waarin willen we ons onderscheiden?

• Welke keuzes moeten we maken?

• Welke acties brengen ons dichter bij succes?

Een van mijn grootste fouten was dat ik doelen stelde die veel andere bedrijven ook hadden. Ik wilde bijvoorbeeld groeien, meer klanten aantrekken en groter worden. Daardoor was mijn strategie weinig onderscheidend.

Zelfs wanneer ik dacht dat mijn product uniek was, bleek het in de praktijk vaak niet duidelijk genoeg waarin het echt verschilde van andere producten op de markt.

De MUDRI-methodologie hielp mij om dieper na te denken over mijn bedrijf, mijn unieke positie en de keuzes die nodig zijn om mij daadwerkelijk te onderscheiden.

De wereld en de markt veranderen snel. Daarom is een strategie geen document dat je één keer maakt en vervolgens vergeet. Het is verstandig om je strategie regelmatig te herzien — bijvoorbeeld elke zes maanden — zodat je kunt evalueren wat werkt, wat is veranderd en waar nieuwe kansen liggen.

#229 juli 2026, 18:08
Ik vind dit een heel erg goed idee, en ook een zeer interessant onderwerp.

Wat ikzelf een lastige vraag vind is: Waarin willen we ons onderscheiden?

Waar mijn werk zich in onderscheid is vaak kwaliteit. Ik heb voor grote agencies gewerkt, deze rekenen € 150 per uur, per developer. Maar als ik dan naar de kwaliteit kijk van een project van € 500.000 dan is het eigenlijk om te huilen.

Helaas zie je dit bij het grotendeel van de bedrijven terug. Het is vaak stampen, stampen en stampen om een zo hoog mogelijke winst te behalen.

Ik ben juist van mening dat je beter wat minder klanten kunt hebben, en in plaats van voor een 7 te gaan, de klant een 10 moet geven. De klant is dan gelukkig, blijft gelukkig, zijn bedrijf groeit, en hij blijft bij jouw. En hij zal jou altijd aanbevelen.

Mijn werk is van zeer hoge kwaliteit (ik bouw webwinkels op maat en SaaS applicaties op maat). Ik hanteer deze kwaliteit omdat ik dat wil, maar ook omdat het moet. Mijn systemen worden door vele bedrijven tegelijkertijd gebruikt. Als iets niet goed werkt of traag is, dan is dat direct een zeer grote tegenvaller voor meerdere bedrijven die volledig afhankelijk zijn van mijn software.

Toch merk ik, dat als ik probeer om een opdracht binnen te halen voor een kleiner project zoals een website van ca. 8 pagina's of een kleine webwinkel, dat ze toch bijna altijd kiezen voor "de goedkoopste". 

Ze letten niet echt op kwaliteit - ze worden lekker gemaakt met onrealistische beloftes en (in mijn ogen) onrealistische prijzen. Vervolgens zitten ze een jaar of wat met een website of webwinkel die niet de beloofde groei kan brengen, of ze zitten met dure doorontwikkelingskosten te kijken omdat er pleister op pleister geplakt is in de loop der tijd.

Ik vind het erg zuur dat ik veel kleine opdrachten misloop omdat ik "te duur" ben. Dit terwijl mijn prijs aanzienlijk lager is dan die van een agency. Maar, heel eigenwijs en trots, weiger ik ook om mijn prijs te verlagen.

Ik vind dat je betaald voor kennis en ervaring. En na 25 jaar ervaring en als Lead Software Engineer vind ik dat ik het wel verdient heb (ik leer al 25 jaar - ben nooit gestopt).

Ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken en loop hier eigenlijk al enkele jaren tegen aan. Zeker nu AI zo goed begint te worden - kan bijna iedereen een (visueel) aantrekkelijke website of platform maken.

Dat het achter de schermen niet goed / optimaal in elkaar zit dat zie je in eerste instantie niet. Ook dit helpt niet mee natuurlijk, want klanten kiezen nu vaak voor de "professional" die alles vibe code... en helaas als de problemen zich dan voordoen weten ze niet waar te beginnen met oplossen. Maar dat is weer een ander verhaal ;) 

Benieuwd wat jij ervan vind.
Reageer op dit topic

Log in om te reageren

Je hebt een account nodig om te reageren. Registreren is gratis.

Online:
Josh