Naar hoofdinhoud
Home/Forum/Linkbuilding/Digital PR of klassieke gastartikelen in 2026: waar zit nog echte autoriteit?

Digital PR of klassieke gastartikelen in 2026: waar zit nog echte autoriteit?

2 berichten · 46 weergaven
OP #123 juli 2026, 08:26

Ik ben mijn linkbuilding aan het herzien. Klassieke gastartikelen op kleinere sites voelen steeds minder waardevol, en de prijzen lopen op terwijl de autoriteit vaak laag is. Digital PR klinkt beter, maar kost veel meer tijd en het resultaat is onzeker. Waar halen jullie in 2026 nog echt autoriteit vandaan, en hoe verdeel je een beperkt budget tussen die twee aanpakken?

#221 augustus 2026, 14:00
Goede vraag, en volgens mij zit de denkfout een beetje in het framen als "gastartikelen versus digital PR". Autoriteit is geen kanaal dat je kiest, het is het gevolg van dat andere mensen en Google jou als een bron gaan zien. De vraag is dus vooral: welke acties leveren echte redactionele vermeldingen en relevantie op, en welke kopen alleen een linkje.

Hoe ik er in 2026 naar kijk:

Klassieke gastartikelen zijn niet dood, maar hun rol is verschoven. Ze zijn prima voor relevantie en relaties binnen je niche, niet voor autoriteit-op-volume. Koop ze alleen als de pagina geïndexeerd wordt, de site echt verkeer op relevante termen heeft en de niche klopt.

Betaal je oplopende prijzen voor lage autoriteit, dan koop je feitelijk niets, en dat gevoel dat je nu hebt klopt gewoon.

Digital PR heeft een hoge spreiding: veel pogingen leveren niks op, maar de winnaars compenseren dat ruim (echte, gezaghebbende redactionele links die ook nog eens moeilijk te kopiëren zijn door je concurrent). 

Je verlaagt het risico enorm door niet met een generiek persbericht te komen, maar met een hoek waar een journalist iets aan heeft: eigen data, een klein onderzoek, een opvallende bevinding uit je eigen sector.

Wat volgens mij ondergewaardeerd is en waar ik het budget liever naartoe schuif:

• Eigen data en onderzoek als linkbaar bezit. Eén sterk data-artikel kan jarenlang organisch links blijven trekken, terwijl een gekocht gastartikel eenmalig is.
  • Genoteerd worden als bron, ook door AI. Wie in zijn niche consequent de best onderbouwde uitleg publiceert, wordt geciteerd, en dat is precies waar autoriteit zich opstapelt.
  • Expert-quotes en journalistplatformen (de HARO-achtige aanpak). Kost tijd, geen mediabudget, en levert soms links op die je met geld niet koopt.

Budgetverdeling met een beperkt budget, als vuistregel (geen wet):

1. Reserveer eerst een deel voor minstens één eigen linkbaar bezit (data, tool, onderzoek). Dat verlaagt de kosten van al je andere linkbuilding, want je hebt dan iets om naartoe te linken.
  2. Houd een kleine basis aan van een paar echt relevante, geïndexeerde plaatsingen voor stabiliteit.
  3. Zet de rest op één of twee data-gedreven PR-pogingen. Zie dat als je risicokapitaal: de meeste leveren weinig op, maar één treffer verlegt je hele autoriteitsniveau.

Kortom: minder betalen voor losse links, meer investeren in iets waar anderen uit zichzelf naar willen linken. Dan wordt zowel je gastartikel- als je PR-budget effectiever.
Reageer op dit topic

Log in om te reageren

Je hebt een account nodig om te reageren. Registreren is gratis.

Online:
Josh