BTW en de EU-OSS-regeling bij digitale diensten aan particulieren
2 berichten · 11 weergaven
C
Corianne
Lid
OP #12 augustus 2026, 02:26
Ik verkoop als zzp'er digitale downloads aan particulieren, ook in andere EU-landen. Ik snap dat ik dan met de BTW van het land van de klant te maken kan krijgen, maar de OSS-regeling en de drempel daarvoor blijven me verwarren.
Vanaf wanneer moet je je echt aanmelden voor OSS, en hoe houden jullie de verschillende BTW-tarieven bij in je administratie? Doet je boekhoudpakket dit automatisch, of is het handwerk?
Angelo
Lid
#23 augustus 2026, 10:37
De grens die je zoekt is de EU-drempel van €10.000 per kalenderjaar. Dat is het totaal van je grensoverschrijdende verkopen aan particulieren in andere EU-landen, waarbij digitale diensten en afstandsverkopen van goederen bij elkaar worden opgeteld (dus niet per land, maar als één totaal).
Blijf je onder die €10.000, dan mag je gewoon het Nederlandse tarief (21%) rekenen en het meenemen in je normale Nederlandse BTW-aangifte. Je hoeft dan helemaal niks met OSS.
Je mag ook vrijwillig kiezen om al ónder de drempel het klant-tarief te rekenen en OSS te gebruiken. Zinvol als je verwacht er snel overheen te gaan, dan hoef je niet halverwege het jaar te switchen.
Voor het bijhouden van de tarieven: je past het tarief van het land van de klant toe, en je moet kunnen aantonen waar die klant zit. In de praktijk betekent dat twee onafhankelijke bewijsstukken, bijvoorbeeld het factuuradres plus het IP- of bankland. Die administratie moet je geloof ik 10 jaar bewaren.
Blijf je onder die €10.000, dan mag je gewoon het Nederlandse tarief (21%) rekenen en het meenemen in je normale Nederlandse BTW-aangifte. Je hoeft dan helemaal niks met OSS.
Kom je erboven, dan reken je vanaf dat moment het BTW-tarief van het land van je klant. Daar komt OSS in beeld: met de Unieregeling meld je je één keer aan bij de Belastingdienst en doe je één kwartaalaangifte voor al je EU-verkopen samen.
De Belastingdienst verdeelt het geld daarna over de andere landen. Zonder OSS zou je je in elk land apart moeten registreren, en dat wil je echt niet.
Je mag ook vrijwillig kiezen om al ónder de drempel het klant-tarief te rekenen en OSS te gebruiken. Zinvol als je verwacht er snel overheen te gaan, dan hoef je niet halverwege het jaar te switchen.
Voor het bijhouden van de tarieven: je past het tarief van het land van de klant toe, en je moet kunnen aantonen waar die klant zit. In de praktijk betekent dat twee onafhankelijke bewijsstukken, bijvoorbeeld het factuuradres plus het IP- of bankland. Die administratie moet je geloof ik 10 jaar bewaren.
Doet je boekhoudpakket dit automatisch? Deels, en het verschilt sterk per pakket. Wat veel mensen met digitale downloads doen, is de BTW-bepaling automatiseren met een tool als Stripe Tax of Quaderno, of verkopen via een merchant of record zoals Paddle of Lemon Squeezy.
Bij die laatste ben jij formeel niet de verkoper richting de klant en regelen zij de complete EU-BTW inclusief aangifte, dan raak je OSS in de praktijk niet eens aan. Doe je het zelf zonder zo'n tool, dan blijft het deels handwerk in je boekhouding.